چگونه موم باکیفیت بخریم


موم طبیعی یکی از پرکاربردترین تولیدات زنبور عسل در صنایع مختلف است. از صنایع آرایشی بهداشتی گرفته تا صنایع تولید واکس، کاغذ و... می توانند از این ماده استفاده کنند. البته موم در هنر نیز کاربردهای زیادی دارد و در هنرهای مختلف از موم طبیعی زنبور عسل استفاده می شود. با توجه به اینکه موم هم طبیعی و هم مصنوعی دارد، خرید موم طبیعی زنبور عسل همواره با چالش مواجه است. به ویژه که بسیاری از افراد حتی دسترسی به موم استرلیزه شده و تصفیه شده هم ندارند و همین موضوع ان ها را با چالش مواجه می کند.

برای خرید موم طبیعی باید به نکات مختلفی توجه شود تا یک موم باکیفیت خریداری شود. اگر موم کیفیت کافی را نداشته باشد نمی تواند کاربرد لازم را برای شما به ارمغان بیاورد. در نتیجه توجه به کیفیت موم اهمیت فوق العاده ای در هنگام خرید خواهد داشت.

خرید موم باکیفیت مستلزم رعایت برخی اصول و توجه به برخی نکات ساده است. در این صورت می توانید کیفیت مد نظر از این محصولا ارگانیک را خریداری کرده و در کاربرد خود مصرف کنید. مطمئن باشید که مصرف موم باکیفیت حتی اگر گران هم باشد، بسیار به صرفه تر از موم هایی است که کیفیت لازم را نداشته اما قیمت ارزانی دارند.

در این مطلب به نکاتی برای خرید موم باکیفیت اشاره کرده ایم. نکاتی که می تواند به شما برای یک خرید هوشمندانه کمک کند. به ویژه اگر قصد دارید با خرید موم به درست کردن شمع، بالم لب، صابون ابرو و.. بپردازید، باید به کیفیت موم خریداری شده به صورت ویژه توجه داشته باشید. در این صورت است که می توانید با خیال راحت از موم استفاده کنید.

چطور کیفیت موم را بسنجیم؟
سنجش کیفیت موم کار چندان ساده ای نیست. اگرچه می توان با استفاده از برخی آزمایش ها کیفیت آن را سنجید؛ اما اصولا مقرون به صرفه نیست. در نتیجه بهتر است با توجه به برخی نکات اقداماتی را برای سنجش کیفیت انجام دهید.
دقت داشته باشید که موم باکیفیت قیمت بالاتری دارد؛ اما این بدان معنی نیست هر مومی که قیمت بالایی دارد، قطعا کیفیتش زیاد است. بسیاری از موم های بی کیفیت موجود در بازار، قیمت نسبتا بالایی هم دارند؛ اما نمی توان به آن ها اعتماد کرد.بررسی دقیق کیفیت موم باید به صورتی باشد که خیالتان از بابت کیفیت راحت شود. به ویژه اگر قرار است از موم در محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده کنید. در این صورت مهم خواهد بود که موم مانده نباشد یا ناخالصی نداشته باشد.

پارامترهایی که باید برای کیفیت موم سنجیده شود عموما در این موارد خلاصه می شود:

*    طبیعی بودن موم و عدم فروش موم مصنوعی به جای طبیعی
*    عدم داشتن ناخالصی های مختلف
*    تازه بودن موم
*    دست اول بودن موم
*    استرلیزه بودن موم برای کاربردهای بهداشتی و زیبایی
*    و ...


برای خرید موم باکیفیت بهتر است تمامی پارامترهای بالا بررسی شود. اما سه مورد از مهمترین اقداماتی که باید انجام دهید را که تجمیعی از موارد بالاست نیز در ادامه بیشتر توضیح داده ایم.

طبیعی یا مصنوعی بودن موم را بررسی کنید
مهمترین اقدام برای خرید موم باکیفیت، بررسی طبیعی یا مصنوعی بودن موم است. متاسفانه موم های مصنوعی که بیشتر برای استفاده در زنبورستان ها تولید می شوند، در برخی فروشگاه ها به عنوان موم طبیعی فروخته می شوند. این موم های مصنوعی برای افزایش بازدهی زنبورستان و تولید بیشتر عسل تولید شده اند و نباید برای کاربردهای مختلف مورد کاربرد قرار گیرند.

علاوه بر اینکه ممکن است کل موم، مصنوعی باشد، در برخی مواقع به موم طبیعی مقداری ناخالصی اضافه می شود. تشخیص این موم ها بسیار سخت است و ممکن است حتی آزمایشگاه های معتبر را نیز به اشتباه بیاندازد. در نتیجه باید دقت داشته باشید که با چنین مواردی مواجه نشوید.

تشخیص موم طبیعی چندان ساده نیست. برخی راهکارهای بیان شده در اینترنت نیز مبنای علمی دقیق ندارد و ممکن است برخی موم های طبیعی نیز در چنین روش هایی مردود شوندو با این حال ممکن است برخی از روش های تشخیص موم طبیعی یا موم مصنوعی بتواند به شما کمک کند.

استرلیزه بودن موم اهمیت زیادی دارد
باید به تصفیه شدن موم و در درجه بعدی استرلیزه بودن موم توجه داشته باشید. اگر موم خریداری شده تصفیه نشده باشد، ممکن است آلودگی های مختلف را درون خود داشته باشد. موم های تصفیه نشده پر از گرد و خاک و حتی سموم مختلفی هستند که در زنبورستان مورد استفاده قرار گرفته است. تصفیه موم کمک می کند تا تمامی گرد و خاک ها، آشغال ها و برخی از سموم از موم خارج شود.

اگر می خواهید از موم برای کارهایی استفاده کنید که احتمال رسیدن به پوست بدن وجود دارد، باید علاوه بر اینکه موم تصفیه می شود، استرلیزه نیز شده باشد. این یعنی تمامی الودگی های موجود در موم از بین رفته باشد. در این صورت هیچ خطری برای استفاده از موم وجود ندارد. اصولا موم های استرلیزه به صورت گرانولی عرضه می شوند.موم گرانولی استرلیزه شده برای استفاده در تولید صابون ابرو، بالم لب و حتی کرم های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی بسیاری از افراد برای شمع سازی در خانه نیز از موم گرانولی استرلیزه استفاده می کنند تا از هر نظر خیالشان راحت باشد.

به سراغ فروشنده های مطمئن بروید
نکته مهمی که شاید بسیاری از موارد بالا را پوشش می دهد، انتخاب فروشنده مطمئن است. اگر بتوانید از یک فروشنده با انصاف و مطمئن اقدام به خرید موم کنید، احتمالا می توانید موم باکیفیت و مقرون به صرفه ای را تهیه کنید.اگر به فروشنده اطمینان داشته باشید خیالتان راحت است که موم طبیعی است، ناخالصی ندارد، مانده نیست، دست اول است و از موم های چند بار مصرف شده به دست نیامده و به خوبی تصفیه و استرلیزه شده است. در چنین شرایطی با اطمینان قلبی از کیفیت موم، می توانید از آن استفاده کنید.

خرید موم باکیفیت یکی از دغدغه هایی است که افراد مختلفی با آن سر و کار دارند. اگر به نکاتی که گفته شد توجه داشته باشید می توانید موم طبیعی باکیفیت و مناسبی خریداری کنید و از آن برای کاربردهای مختلف استفاده نمایید.

 

-